PSLAB LOGO

Τα βιντεοπαιχνίδια κάνουν κακό στην υγεία. Ή μήπως όχι?

Brain_Videogames

Είναι κοινό μυστικό πως τα videogames θεωρούνται παρεξηγημένο είδος διασκέδασης. Είναι μια “φάση” που οι γύρω περιμένουν να περάσει, ώστε να την διαδεχθούν “σοβαρότερες” ασχολίες. Κάποιοι πηγαίνουν ένα βήμα παραπέρα και την θεωρούν ακόμα και επιζήμια. Πού βρίσκεται η αλήθεια όμως?

Την τελευταία δεκαετία, πάρα πολλοί επιστήμονες και ερευνητές της ανθρώπινης συμπεριφοράς πραγματοποίησαν έρευνες σχετικά με το θέμα και τα αποτελέσματα είναι τουλάχιστον εκπληκτικά։

Spacial Vizualization

1. SPACIAL VIZUALIZATION

Μια έρευνα του American Psychological Association που πραγματοποιήθηκε το 2013, έδειξε πως τα shooter games ενισχύουν την αντίληψή μας για την θέση των αντικειμένων στις τρεις διαστάσεις. Οι gamers εκτιμούν με μεγαλύτερη επιτυχία τις αποστάσεις μεταξύ αντικειμένων ή ακόμα περιστρέφουν νοερά τα αντικείμενα για να φανταστούν πώς θα τοποθετηθούν στον χώρο. Πρακτικά, η ικανότητα αυτή έχει πολλές χρήσεις στην καθημερινότητα, από το πώς θα παρκάρεις ένα αυτοκίνητο μέχρι πώς θα οργανώσεις την ντουλάπα σου.

Problem solving

2. PROBLEM SOLVING

Παίζοντας puzzle, adventure και role playing games, ο παίκτης συχνά καλείται να επιλύσει περίπλοκα προβλήματα και γρίφους. Μια έρευνα του American Psychological Association έδειξε πως αυτή η virtual εξάσκηση στην επίλυση προβλημάτων, λειτουργεί σαν προπόνηση για την πραγματική ζωή. Οι συμμετέχοντας στην έρευνα έδειξαν σημαντική βελτίωση στους σχολικούς τους βαθμούς και στην ταχύτητα με την οποία έλυναν πιθανά προβλήματα, απλά με το να παίζουν περισσότερο τέτοια βιντεοπαιχνίδια. Λίγο πολύ κάθε videogame περιλαμβάνει κάποιας μορφής και περιπλοκότητας γρίφους. Η επίλυση των οποίων απαιτεί επιμονή και δημιουργικότητα, προσόντα πολύτιμα και ενάντια στα προβλήματα της καθημερινότητας.

Curiosity

3. CURIOSITY AND LEARNING

Σε βασικό επίπεδο, απλά παίζοντας ένα παιχνίδι κάνει το μυαλό να δουλεύει και να αναπτύσσεται. Καθώς ψάχνεις τρόπους να προχωρήσεις και να το τερματίσεις, δημιουργούνται καινούριες ενώσεις στο μυαλό. Όσο μεγαλύτερο κίνητρο έχεις να τερματίσεις ένα παιχνίδι, τόσο πιο έντονα δουλεύει ο εγκέφαλος, μαθαίνοντας συνεχώς και λαμβάνοντας ερεθίσματα. Διαδικασία πολύ σημαντική για την επιβράδυνση της ταχύτητα γύρανσής του. Επιπλέον πολλά παιχνίδια έχει ιστορικά settings, όπως για παράδειγμα τα Assassin’s Creed. Στην περίπτωση αυτή, πέραν της διασκέδασης, ο gamer είναι πολύ πιθανόν να ενθαρρυνθεί να αναζητήσει περισσότερες πληροφορίες και εκτός παιχνιδιού, κάνοντας την διαδικασία της εκμάθησης εξαιρετικά διασκεδαστική.

Memory

4. MEMORY

Πολλά παιχνίδια απαιτούν σοβαρή στρατηγική και αυτοσυγκέντρωση. Επιπλέον οι νέες τεχνολογίες και τα 3D γραφικά κάνουν συχνά τα virtual περιβάλλοντα να είναι εξαιρετικά πλούσια σε ερεθίσματα, όπως ακριβώς και η πραγματική ζωή. Η ανάληψη πολλαπλών δραστηριοτήτων κατά την πλοήγηση σε ψηφιακούς κόσμους, ερεθίζει τον ιππόκαμπο του εγκεφάλου, το όργανο υπεύθυνο για την μετατροπή της short-term μνήμης σε long-term. Όσο περισσότερο ασκείται το σημείο αυτό του εγκεφάλου, τόσο κάποιος θα παρατηρεί βελτίωση στην μακροπρόθεσμη μνήμη του, καθώς και στην ευκολία πλοήγησης στον φυσικό χώρο. Με λίγα λόγια, είναι ευκολότερο για κάποιον να αντιληφθεί που βρίσκεται και να πλοηγηθεί στο φυσικό χώρο με ελάχιστες πιθανότητες να χάσει τον δρόμο του. Μια έρευνα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια το 2015 σε δύο ομάδες gamers και non-gamers , έδειξε πως οι πρωτοι επεδείκνυαν μεγαλύτερη ικανότητα σε ασκήσεις μνήμης. Και όχι μόνο αυτό, ακόμα και η ομάδα των non-gamers έδειξα εξαιρετική βελτίωση στις ασκήσεις αυτές μετά από ένα διάστημα ενασχόλησης με βιντεοπαιχνίδια.

5. DECISION MAKING

Όλα τα παιχνίδια γρήγορου ρυθμού, απαιτούν από τον παίκτη να πάρει ταχύτατες αποφάσεις. Μια έρευνα του University of Rochester έδειξε πως παίκτες που προτιμούν παιχνίδια δράσης, είναι πιθανόν να πάρουν ταχύτερα μια απόφαση από non-gamers ή gamers που προτιμούν παιχνίδια με πιο αργούς ρυθμούς. Πιο συγκεκριμένα, επέδειξαν περίπου 25% μεγαλύτερη ταχύτητα στην λήψη αποφάσεων. Η χρήση αυτής της ικανότητας είναι προφανής, αφού κάποιος ξοδεύει λιγότερο χρόνο σε ασήμαντες αποφάσεις, όπως το τι ρούχα θα φορέσει, αλλά και λαμβάνει ταχύτερα αποφάσεις σε περιπτώσεις που κινδυνεύει η ζωή του (αποφεύγοντας για παράδειγμα ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα). Επιπλέον, η ενασχόληση με παιχνίδια στρατηγικής είναι ευεργετική για τον μακροχρόνιο σχεδιασμό. Ο παίκτης είναι συνηθισμένος να παίρνει αποφάσεις βλέποντας “μπροστά” και το πώς θα επηρεάσουν το μέλλον. Η χρήση της ικανότητας αυτής στην πραγματική ζωή είναι προφανής.

Mood

6. MOOD

Το 2013, το American Psychological Association πραγματοποίησε έρευνα η οποία έδειξε πως η ενασχόληση με βιντεοπαιχνίδια μπορεί να βελτιώσει την διάθεση κάποιου και να τον κάνει πιο ευτυχισμένο. Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, παιχνίδια με ιδιαίτερο βάθος και πολυπλοκότητα μπορούν να αποδειχθούν ακόμα και θεραπευτικά. Ο παίκτης χάνεται μέσα στον ψηφιακό κόσμο και βγάζει από το μυαλό του προβλήματα της ζωής του που προκαλούν ανησυχία, στρες, ακόμα και κατάθλιψη. Έρευνες έχουν δείξει πως τα VR παιχνίδια και τεχνολογίες συγκεκριμένα είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν από την επιστήμη για την καταπολέμηση φοβιών, κρίσεων πανικού και PTSD.

Social skills

7. SOCIAL SKILLS

Υπάρχει η λανθασμένη αντίληψη πως τα βιντεοπαιχνίδια κάνουν κάποιον αντικοινωνικό και μειώνουν τις ικανότητες που έχει να αλληλεπιδράσει μέσα σε ένα κοινωνικό σύνολο. Και όμως, συμβαίνει πραγματικά το αντίθετο. Η σε λογικά πλαίσια ενασχόληση με videogames, ενισχύει την αυτοπεποίθηση και μειώνει το άγχος. Επιτρέπει στον παίκτη να αλληλεπιδράσει με τρόπους που υπό κανονικές προυποθέσεις θα του προκαλούσαν πανικό και τάσεις φυγής και απομόνωσης. Λειτουργεί σαν χώρος άσκησης κοινωνικών ικανοτήτων. Αφού λειτουργούν στον ψηφιακό κόσμο, ο παίκτης είναι άνετος να αλληλεπιδράσει και στον πραγματικό κόσμο. Ιδιαίτερα σημαντικό για εφήβους που πειραματίζονται με τις αλληλεπιδράσεις τους και συχνά τους λείπει η εμπειρία. Επιπλέον η videogame κοινότητα είναι ενεργή, ζωντανή και εξαιρετικά δραστήρια.

Peception

8. PERCEPTION

Όταν ο εγκέφαλος έρχεται αντιμέτωπος με πολύπλοκα περιβάλλοντα, τείνει να δημιουργήσει κάποια αντιληπτικά πρότυπα, ώστε να διαχωρίσει τι είναι σημαντικό και τι όχι. Σύμωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθήκε στο Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, η ενασχόληση με βιντεοπαιχνίδια ενισχύει την ικανότητα του εγκεφάλου στο να δημιουργεί τέτοια αντιληπτικά πρότυπα, ιδιαίτερα σημαντικό καθώς τα πρότυπα αυτά δεν εφαρμόζονται μόνο σε συγκεκριμένες καταστάσεις και συνθήκες, αλλά επιτρέπουν στον εγκέφαλο να αντιδρά και να τα θέτει σε εφαρμογή σε κάθε περίπτωση. Ιδιαίτερα εντυπωσιακή είναι η έρευνα του Πανεπιστημίου του Rochester όσον αφορά το πώς αντιλαμβάνεται το contrast ένας gamer. Έδειξε λοιπόν πως gamers που έπαιζαν παιχνίδια δράσης για περίπου 5,5 ώρες κάθε εβδομάδα για 9 εβδομάδες, παρουσίασαν 43% βελτίωση της ευαισθησίας τους στο contrast. Η έρευνα αυτή κατέρριψε την πεποίθηση που υπήρχε πως η ικανότητα αντίληψης του contrast δεν είναι δυνατόν να βελτιωθεί.

Dyslexia

9. DYSLEXIA

Θα ήθελα να κλείσω με μια εντυπωσιακότατη έρευνα του Current Biology. Η ομάδα παρατήρησε μια ομάδα 10χρονων παιδιών με δυσλεξία, τα οποία έπαιξαν ένα βιντεοπαιχνίδι δράσης για 12 ώρες. Τα αποτελέσματα τους εξέπληξαν, καθώς τα παιδιά επέδειξαν τρομερή βελτίωση στην ικανότητα και την ταχύτητα τους να διαβάζουν, χωρίς να επηρεαστεί καθόλου η ακρίβειά τους. Η ομάδα των Ιταλών επιστημόνων επεσήμανε πως η βελτίωση αυτή ήταν αντίστοιχη θεραπείας με τα συμβατικά επιστημονικά μέσα και μεθόδους για ένα χρόνο.

Διαβάζοντας τα παραπάνω, κάποιος θα θεωρήσει πως σκοπός του άρθρου είναι να παρουσιάσει τα βιντεοπαιχνίδια σαν μαγικό ελιξίριο, μια ενασχόληση με την προοπτική να σε κάνει υπεράνθρωπο. Φυσικά και όχι. Δεν χωράει αμφιβολία πως η δραστηριότητα αυτή έχει πολλά ευεργετικά αποτελέσματα, αυτό αποδεικνύεται πλέον και επιστημονικά πέρα από κάθε αμφιβολία. Όλα όμως τα παραπάνω γκρεμίζονται σαν χάρτινος πύργος όταν δεν υπάρχει μέτρο, όταν δεν υπάρχει αυτοέλεγχος. Τότε όπως κάθε συνήθεια, η διασκέδαση χάνεται και μεταλλάσεται στο τέρας του εθισμού. Πάντα να έχετε τον έλεγχο. Αυτός είναι ο σκοπός μας σαν gamers. Εμείς παίζουμε το παιχνίδι, δεν παίζει το παιχνίδι εμάς.

CREDITS: ΠΗΓΗ1 ΠΗΓΗ2 ΠΗΓΗ3

Facebook
Twitter
error: Naughty! No copying!!